M-am dus toxică, am plecat radioactivă și intoxicată

După multă birocrație mioritică, am reușit să îmi fac, legal, firma de bijuterii, cu acte, cu casă de marcat, etc. După mai multă birocrație, am ajuns cu standul de bijuterii la Muzeul de Geologie din București(Chernobyl 2.0), unde vine toată “spuma artiștilor” în bijuterii făcute cu pietre naturale. 

Ajung acolo cu maică-mea și văd o masă meschină, c-un scaun șubred, cât dai, atâta face…da’ am dat vreo 250RON pe standul ăla. Mă duc să mai cer un scaun, aveam de stat vreo 8 ore, totusi. Răspunsul organizatoarei îmi dă cu minus, “o masă = un scaun”, o întreb, retoric, dacă urmează să stau 8 ore pe două, ea dă din cap ca Nicușor Ban. Le dau rating de 1 stea pe Facebook și le spun că nu-și merită taxa de participare.

Îmi așez standul, mama era super entuziasmată, eu deja fierbeam de nervi. O las la stand și dau o tură de expoziție, văd destui artiști desăvârșiti, dar și multe kitschuri sau chinezării vândute sub numele de “handmade”. Mă gândeam că vom avea vânzare, după ce am văzut concurenta și prețurile  exorbitante ale chinezariilor, versus prețurile noastre de criză. Nu a fost deloc așa, fluxul de vizitatori a fost mic, pentru un muzeu…probabil au auzit că e radioactiv, dar abia acum am înțeles de ce. Dacă de la organizare, până la vizitatori, oamenii sunt habarniști și rău intenționați, nu poți chema artiștii să-ți bati joc de ei. 

Gicuța se uita la o brățară (vezi poza), întreabă cât e, nu o interesa din ce e, sau cum e făcută. Îi spun 80RON, se întoarce către Gicu și îi spune “Prea ieftin, ce o să zică fetele?? Hai la Pandora să luăm ceva scump!”. Mi-a picat fata, știam că asta e mentalitatea românului.

Dar m-a șocat să o vad “materializată”, dovadă că noi “luăm lumina” doar selectiv. În afară e cool să ai lucruri handmade și să dai mulți bani pe unicate, să promovezi si să susții arta. La noi e cool să ai și să fii tu o etichetă. Gicu’ îi cumpără Gicuței o brățară comună, de vreo 400coco, de la Pandora, Swarowski, etc. I-o dă, ea o poartă la muncă și realizează că are și Getuța una la fel. Aici se împart oamenii în două categorii: 

  • Gicuța îi dă papucii Gicutului, pentru că e neinspirat și a făcut-o (de) oaie.
  •  Gicuța 2.0, care îl va călări mai abitir la noapte, pentru că a făcut-o oiță fericită.

La finalul articolului, puteti vedea niște poze de la standul nostru, respectiv standurile altor expozanți, care “surprinzător”, au avut la fel ca noi, o singură vânzare, sau ciuciu vânzare.

Mama este dovada vie că nu trebuie să fi absolvit UNARTE pentru a avea viziune artistică și a face un lucru unicat. De asemenea, dovada ca nu trebuie să fi urmat cursuri de pedagogie ca să transmiți tehnica, unde există deja pasiunea, mai departe.

Expozitia/Târgul de astăzi mi-a dovedit, din nou, ca foarte multi artiști mor de foame și sunt marginalizați:

  •  Românii nu sunt educați social și cultural, pentru a aprecia la justa valoare lucrul manual, migalos, munca, ideile și timpul pe care îl investesc artiștii.
  • Românii care chiar se pricep sau doar își doresc produsul X, nu au bani de mâncare, darămite pentru arta ta. 

Trist este că s-a ajuns aici, în acest cerc vicios în care avem toți de suferit, indirect.

Arta este rezultatul eliberării unui om, tot ceea ce simte el, se regăseste în rezultatul final al acelei lucrări. Fie că vorbim de muzică, bijuterii, cosplay, pictură, arta se manifestă la fel. Iar să lăsăm oamenii să moară de foame pentru că fac ceea ce le place si speră că ar putea trăi din asta, e aiurea. Apropo, un tablou albastru (Pânza, umplută ca-n Photoshop, cu albastru, atât) s-a vândut cu 40milione de dolarei… ce să te mai mire?
Deci, dragi colegi de breaslă, dragi artiști, cosplayeri, etc, să știți ca nu doar vouă va chiorlăie mațul de foame, nu doar voi vă simțiți neobservati, nu sunteti singuri și de obicei, nici de vină. Nu știu cât de mult ajută aceasta postare, mai mult ar trebui să ne îngrijoreze că s-a ajuns în acest punct.

P.S. Sper să nu văd vreun comentariu de prost gust “arta se face de amoru’ artei”, sau “arta e moca/hobby”.

P.P.S Ne puteți vizita site-ul http://www.bijuteriihandmade.eu , pentru comenzi vă rog să mă contactați, deoarece avem reduceri variabile de Mărțișor, față de prețul de pe site.

Standuri la Târgul de Bijuterii de la Muzeul de Geologie

Standul nostru la acest târg

Leave a Reply

